fbpx
Verbum
  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт
No Result
View All Result
Verbum
No Result
View All Result
Home № 48: Процеси канонізації
Home № 48: Процеси канонізації

Трохи про зуби святого Амвросія

by Роберт Беррон
9 Жовтня 2019
in № 48: Процеси канонізації, Історії п’ятнадцяті: Про спокій
Share on FacebookShare on Twitter

Я пишу ці рядки в Мілані, в Італії, де з командою «Word on Fire» знімаю нові епізоди серіалу про визначальних постатей католицької культури. Тут я побачив багато дивовижних речей, зокрема руїни стародавнього баптистерію під міланським собором, де навесні 387 року святий Амвросій охрестив святого Августина. Але найзахопливішим видовищем для мене став вбраний у єпископські шати й увінчаний митрою кістяк того самого Амвросія, який спочиває в розташованій неподалік від собору базиліці, що носить ім’я святого.

Трохи про зуби святого Амвросія

Фото: Holly Hayes, Basilica di Sant'Ambrogio

За ґратками, під самісіньким головним вівтарем, лежать тлінні останки Амвросія та знайдені ще за його життя кістяки двох святих мучеників, Гервасія і Протасія. Потужні лінзи фотокамери дозволили детально роздивитися череп великого єпископа Мілана. Особливо мене вразили його зуби, великі й міцні попри 1600-річний вік. Зізнаюся: дивлячись на ці зуби, я не міг не думати про вуста, які колись були над ними, бо Августин у «Сповіді» згадував, як його здивувало, що Амвросій читав, не рухаючи губами – для тих часів це було вкрай незвично.

Я опублікував фотографії Амвросієвого черепа на сторінці у Фейсбуку – і читачі зреагували на них доволі цікаво. Ці світлини втішили і схвилювали багатьох людей, але були, треба визнати, і прохолодніші відгуки. Кілька протестантських і євангельських коментаторів звинуватило мене у пропагуванні поклоніння мертвим тілам – проте це нісенітниця. Зрозуміло, що ідеться не про поклоніння святому Амвросієві, а про вшанування його. Та здебільшого люди, обурені фотографіями, як протестанти, так і католики, запитували: «Хіба ж це не моторошне видовище?», або «Чому б їм просто не поховати бідолаху?», або «Невже це не лякає дітей?» Щодо останнього можу цілковито відповідально засвідчити: коли я відвідував саркофаг Амвросія, ціла зграйка дітей з бурхливою цікавістю розглядала заґратовану нішу під вівтарем. І, здається, вони були більше в захваті, аніж налякані.

Фото: Роберт Беррон, череп святого Амвросія

Проте на ці запитання варто відповісти, бо вони дозволять пояснити деякі фундаментальні постулати католицької теології й духовності. Почну, мабуть, із Джона Генрі Ньюмена. Іще молодим він із кількома друзями й однодумцями прийшов на прощу до Італії. Чимало побачених тут деталей католицького життя привабило його – адже їх наповнював дух ранньої Церкви, яку любив Ньюмен; однак інші практики, які здавалися скоріш забобонами, що виросли з народної побожності, навпаки, відштовхували. Це, зокрема, було те, що він вважав поклонінням Марії та святим, і вшанування реліквій і мощей. На його думку, очищене біблійне християнство мусило б позбутися таких речей.

Однак уже за кілька років, після переходу в католицизм, Ньюмен поглянув на ці практики по-новому. По-перше, він усвідомив, що вшанування мощей і тіл святих – це стародавній звичай християнської спільноти. Він згадував численні історії про вірних, які розкладали хустки біля ніг мучеників, аби зібрати хоча б трохи їхньої крові, або про вшанування решток тих, хто героїчно загинув у катакомбах, або про чудотворні мощі святих. По-друге – і це ще важливіше – Ньюмен побачив у таких побожних жестах логічний розвиток доктрини про втілення. В Ісусі Христі слово Боже справді стало тілом. Друга іпостась Пресвятої Трійці прийняла на Cебе людський розум, волю й уяву – а також стопи, долоні, внутрішні органи, м’язи, вени й кістки. Христос жив, помер і воскрес у справжньому людському тілі. У містичному тілі Церкви це втілення поширюється через час і простір, а Дух Ісуса наповнює людськість усіх охрещених, особливо ж святих. Апостол Павло визнав цю істину, коли радісно вигукнув: «Живу вже не я, а живе Христос у мені» (Гал 2, 20). Як чудово, що тіла вірних долучаються до Христового життя через матеріальність таїнств: воду, олію, покладання рук, перемінення хліба й вина. Ньюмен зрозумів, що Церква саме тому від початку шанувала тіла святих і зберігала їхні реліквії. Вона знала, що, як сказав Павло, наші тіла стають храмами Святого Духа, оселями Христа.

Тож кістяк святого Амвросія, зодягнутий у пишні літургійні шати й увінчаний єпископcькою митрою, – це не моторошно й не жахливо: так ми вшановуємо його тіло як місце, яке стало оселею Христа. Одна з найдавніших і найтривкіших єресей – гностицизм, чи не головна ознака якого полягає в недовірі до тіла. Гностики сприймають Бога-Творця як упале й пропаще божество, а все їхнє релігійне життя спрямоване на те, щоби здихатися недоладної матерії. Справжнє ж християнство завжди опиралося такому дуалістичному безглуздю, й один зі знаків цього супротиву – це видатні зуби святого Амвросія.

 

З англійської переклав Олексій Браславець.

Завантажити PDF
Роберт Беррон

Роберт Беррон

Єпископ-помічник Лос-Анджелеської архідієцезії (США), автор документального серіалу «Католицизм» про католицьку культуру й численних теологічних текстів. Засновник проекту «Word on Fire».

Схожі статті

16 Жовтня 2019
№ 49: У затінку бібліотеки

До джерел, або Дещо з феноменології бібліотеки

Бібліотечний пил зовсім не схожий на домашній. Замість звичного сірого й пухкого полиці, столи, комп’ютери доволі швидко вкриваються пилом темним...

by Ольга Максимчук
16 Жовтня 2019
9 Жовтня 2019
№ 48: Процеси канонізації
Культ особи

Культ особи

На картині Шурпіна, за яку той отримав Сталінську премію, Сталін стоїть у ранкових променях і замислено дивиться в далечінь; він...

by Oксана Довгополова
9 Жовтня 2019
9 Жовтня 2019
№ 48: Процеси канонізації
Шлях до канонізації

Шлях до канонізації

У перші віки християнства офіційного процесу канонізації не було. Святими визнавали мучеників за віру, яких згадували під час літургії, тож...

by Петро Балог
9 Жовтня 2019
9 Жовтня 2019
№ 48: Процеси канонізації
Ностальгія за святістю

Ностальгія за святістю

У мене є улюблені святі. Їх багато. Я люблю їх як братів і сестер – святого Франциска Ассізького і святу Клару,...

by Костянтин Москалець
9 Жовтня 2019
9 Жовтня 2019
№ 48: Процеси канонізації
Тема номера: Процеси канонізації

Тема номера:
Процеси канонізації

Розпочинається номер із особистих роздумів Костянтина Москальця про людей, які показали йому Божу велич і зродили бажання й самому якомога...

by Редакція Verbum
9 Жовтня 2019
11 Вересня 2019
№ 44: Суспільні комунікації

Цифровий безмір і аскетизм

Коли в тебе сотні фоловерів на Твіттері й тисячі друзів на Фейсбуці, коли щодня падає злива твітів і статусів, безкінечний...

by Костянтин Москалець
11 Вересня 2019

Verbum

  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт
ПІДПИСАТИСЯ

INFO@VERBUM.COM.UA
KYIV, UKRAINE


No Result
View All Result
  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт

INFO@VERBUM.COM.UA
KYIV, UKRAINE