fbpx
Verbum
  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт
No Result
View All Result
Verbum
No Result
View All Result
Home № 50: Світ у кольорі
Home № 50: Світ у кольорі

Сепія: відтінки часу

by Маріуш Возняк
23 Жовтня 2019
in № 50: Світ у кольорі
Share on FacebookShare on Twitter

У травні 1967 року в Британії побачив світ дебютний альбом рокгурту «Procol Harum» під назвою «A Whiter Shade of Pale», яку в Польщі зазвичай перекладають як «Біліший відтінок білого». Я почав слухати таку музику в ранніх 1980-х і не раз намагався уявити, що це за колір. Адже білий – це білий, про які відтінки може йтися?

Сепія: відтінки часу

Фото: отець Маріуш Возняк OP

Минуло кілька років, і 1993, одразу після свячень, мене скерували в Білорусь. Я їздив «Ладою», й одного разу сталася прикрість: вітер хряснув гаражними дверима, пошкодивши зад автомобіля. Почалися пошукт відповідної фарби для білого кузова – і виявилося, що це зовсім не просто. Тоді я дізнався, що білий справді має різні відтінки.

Та якесь розуміння цього в мені, мабуть, було ще раніше, з часів, коли батьки щороку на два тижні возили мене та сестру до дідуся й бабусі в Підкарпаття, за 100 кілометрів від Кракова. В одній із кімнат старого дідусевого дому були коробки з сімейними фотографіями. Мені подобалося сидіти в тій порожній кімнаті й розглядати світлини: здебільшого сепійні, рідше чорно-білі. Вони здавалися чимось магічним, фрагментами іншого виміру, ніби такого далекого, а водночас близького: адже дідусь іще жив, та й із багатьма іншими людьми з тих фотографій я бачився. Хоча, звісно, вони не були такі молоді, як на фото. З одного боку, близькі особи; з другого – незнайомці. Світ, якого не стало: будинки, городи, звірі; дідусь був легіонером Пілсудського, тож на світлинах траплялося багато коней і вояків.

Спершу сепійні фотографії – монохромні, але коричневуваті – мене трохи дратували, та потім я звик до їхніх відтінків. Було в них щось дивне, що зосереджувало увагу на певних деталях. Потім, коли з’явилася кольорова плівка, вона викликала вже інші відчуття.

Зараз ми зазвичай фотографуємо саме в кольорі. Але якщо поекспериментувати, виявиться, що можна налаштувати апарат так, щоб одразу робити монохромні світлини. І що чорно-білі й сепійні фотографії бувають різних відтінків.

Моя перша дзеркалка, «Nikon D40», мала функцію сепії, і фотографії одразу зберігалися в цьому відтінку. Але тільки на екрані комп’ютера можна було побачити краєвиди, архітектуру чи постаті в коричневих тонах. Цікавий досвід – роздивлятися світ у такому кольорі. Він стає трошки нереальний, але наповнюється деталями, не поміченими під час фотографування. Звісно, фотографує не апарат, а людина, і ми контролюємо процес. Однак не все вдається передбачити, не завжди є час якнайкраще виставити кадр. Тільки зробивши фотографію, можна справді побачити, що вийшло. А тому варто експериментувати.

Фото: отець Маріуш Возняк OP

Варто також читати, щоб удосконалювати свої знання, якщо на це є час і якщо фотографування для нас – це не тільки тиснення на кнопку, аби привезти з подорожі якнайбільше світлин. Освічуватися важливо, щоб краще розуміти, що ми робимо, і могти ще до зйомки бачити світ так, як бачить його об’єктив.

Сепія – це одна з технік так званого тонування фотовідбитків, яка виникла як стійкіша альтернатива чорно-білій фотографії. Її винахід приписують французькому фізикові Арману Фізо, відомому, зокрема, з того, що 1849 року він перший виміряв швидкість світла неастрономічним методом. Найстаріша збережена сепійна світлина походить із 1840 року. Традиційний метод виготовлення, пов’язаний зі складним хімічним процесом, вимагав двох занурень відбитка: у першій ванночці срібло іонізувалось, і відбиток знебарвлювався; у другій фото завдяки сульфідові срібла набувало характерного коричневуватого кольору. Відтінок сепії, отже, залежав від контрастності фотографії, часу «вибілювання» й забарвлення та температури ванночок. Ця техніка подовжувала час життя відбитка, а коричневуваті відтінки сприймали просто як її побічний процес. Тому в сепійних світлинах не вбачали окремої, мистецької форми фотографії.

Сьогодні ж сепія відіграє естетичну, декоративну роль, і цінність її пов’язана саме з тим, як ми уявляємо старі світлини. Розглядаючи їх у музеях чи в фотоальбомах старших поколінь, ми пізнаємо світ, що проминув. Це спілкування із чимось летким, як сам час, проте схопленим і втриманим – чи на фотоплівці, чи на карті пам’яті, а зрештою на фотографії, яку можна взяти до рук.

Монохромні фотографії можуть нас здивувати, вразити несамовитою атмосферою, звернути нашу увагу на деталі, виразніше помітні на зображенні. Використовуючи сепію, фотографи здатні видобувати в портретах промовистіші емоції, увиразнювати гру світла й тіней, часто не помітну на перший погляд у кольорових світлинах, експресивніше передавати фактуру, структуру й форми об’єктів. Ця техніка дозволяє начебто перенестися в минуле, бо «зістарює» не тільки сам відбиток, а й людей, архітектуру, краєвиди на ньому.

Експерименти з можливостями фотоприладдя – чи це дзеркальна камера, чи смартфон – важливі, бо через них нам відкривається світ довкола. Щось, що здається дивним і недоречним, може насправді виявитися запрошенням до зустрічі, шансом пізнати те, про що ми інакше й гадки не мали б. Світ у коричневих відтінках пропонує нам інше сприйняття реальності – трохи магічне й повне ностальгії за тим, що з нами не трапилося, що на нас тільки чекає.

Завантажити PDF
Маріуш Возняк

Маріуш Возняк

Священик домініканець, фотограф, поет.

Схожі статті

23 Жовтня 2019
№ 50: Світ у кольорі
Наші приватні сутінки

Наші приватні сутінки

Звісно, все діятиметься й без на нашого втручання чи уважності: минатимуть дні й пори року, змінюватимуться температури, зрілішатимуть наші друзі...

by Богдана Матіяш
23 Жовтня 2019
23 Жовтня 2019
№ 50: Світ у кольорі
Онтология «умного глаза»: разговор с Евгением Пилецким

Онтология «умного глаза»:
разговор с Евгением Пилецким

В 1981 году Дэвиду Хьюбелу и Торстену Визелю была вручена Нобелевская премия за открытие связи между сетчаточным паттерном и активностью...

by Павло Недашківський
23 Жовтня 2019
23 Жовтня 2019
№ 50: Світ у кольорі
Різнобарв’я повноти й досконалості

Різнобарв’я повноти й досконалості

Символічне сприйняття можна порівняти з початковими класами школи, де навчальний матеріал подають у спрощеному вигляді; знакове ж – із університетською...

by Вікторія Семенова
23 Жовтня 2019
23 Жовтня 2019
№ 50: Світ у кольорі
Кольори подорожей

Кольори подорожей

Що залишається у спогадах після подорожі? Запахи, які відносять у те місце й у той час, де все відбувалося, начебто...

by Соломія Щур
23 Жовтня 2019
23 Жовтня 2019
№ 50: Світ у кольорі
Тема номера: Світ у кольорі

Тема номера:
Світ у кольорі

Розпочинається випуск текстом отця Маріуша Возняка OP, священника й фотографа. Він розповідає про світлини у сепії, яка переносить сфотографований світ...

by Редакція Verbum
23 Жовтня 2019

Verbum

  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт
ПІДПИСАТИСЯ

INFO@VERBUM.COM.UA
KYIV, UKRAINE


No Result
View All Result
  • Головна
  • Матеріали
  • Проєкт

INFO@VERBUM.COM.UA
KYIV, UKRAINE